Referat fra KOGP tur til Dalsland

Mandag 22. mai

Med en ganske tidlig start fra Knutepunktet og en liten rundtur for å få med gjenglemt reisegods på busstopp kom vi av gårde. Vår sindige og humørfylte sjåfør og TeamTour leder Jan Såtvedt brakte oss frem i tide til Sandefjord og Stena Line sin topp moderne Color Hybrid med kurs til Strømstad. En gedigen frokostbuffet la et godt grunnlag for resten av dagen. Litt handel ble det vel også for de fleste.

Fremme i Strømstad entret vi et nytt fartøy, mye mindre men med trivelig mannskap, som tok oss ut til Nord Långø og Alaska. Her fikk vi stifte bekjentskap med et livsverk satt i gang i godt moden alder av en helt utrolig kvinne, Hilma Svedal. Etter utlendighet tidlig på 1900 tallet som både gullgraverske og jeger i Canada og Alaska kom hun tilbake til Sverige og bygde hun opp vertshus og en gedigen park. Parken har mengde stein bygninger, terrasser, portaler, figurer og stein rekkverk som damen nitidig bygde opp mye med egen kraft. I tillegg kom en nydelig beplantning. Og værgudene sørget for nydelig sol og varme. Vertshuset gikk med i brann på 1960 tallet, men stedet og parken er blitt en turistmagnet.

Tilbake i Strømstad losjerte vi på Laholmen Hotel hvor det var gode rom, god mat og alle andre bekvemmeligheter som et moderne hotell skal ha

Tirsdag 23. mai

Etter god frokost gikk turen med buss opp til Dalsland kanal. Litt spente var vi med kraftige regnbyger innover til starten på kanalturen. Men snille barn skal ha det godt og ved starten på sluseanlegget skinte solen igjen og vi fikk en fin omvisning på Historisk museum Håverud ved Upperudselven før vi spiste et utrolig godt rekesmørbrød på kanalkroen. Ved Håverud går kanalen i en akvadukt over elvefossen, en Imponerende konstruksjon fra nesten 150 år tilbake. Museet ga fint inntrykk av Dalslandkanalens betydning som transportåre i tidsrommet 1870 til 1950 med trevirke og gruveprodukter samt alt man trengte av fødevarer og redskaper et område som strakte seg fra Värmland og ut til Vänern hvor man via sjø og kanal kunne nå helt ut til Göteborg. Så ble det enda en liten busstur oppover kanalen før vi kunne gå om bord i Storholmen kanalbåt. To kanalbåter er i drift for turister og via rundt 20 sluser gikk vi rundt 3 timer opp langs kanalen til Bengtfors. De fleste av oss var helt fasinert av sluse gjennomgangene – over 20 sluser – sammen med en nydelig natur og rolige elveløp. Topp for oss Kongsberg folk som ellers bare har fossefall gjennom byen.

Igjen tilbake på hotellet nok en god middag og behagelig samling og pratestund etterpå for de som hadde lyst til det.

Onsdag 24. mai

Fortsatt god frokost og nå startet vi ut til Vitlycke Museum som utgangspunkt for ett av de mange helleristningsfelt i området rundt Tanum. Vi fikk med oss en glimrende guide fra museet til ett av feltene. Han holdt oss fanget i spennende visninger og fortellinger om hva helleristningene hadde av betydning, hvorfor de hadde sin form, det store tidsspennet de var laget i og hva landhevingen hadde å si for hvor de nå fantes langt opp på tørt land.

Så var det sjøtur igjen. Denne gang ut til Koster med Kostervåg fergen. Fortsatt bare godt vær så mange holdt til på dekket og nøt utsikten til øyer og holmer på rolig sjø. Vi hoppet av på SydKoster og igjen et godt måltid, denne gang på Casa Paco. Godt forsynte tok vi samme transport tilbake til Strømstad.

Vår glimrende såfør Jan plukket oss opp der og med litt av hans repertoar av viser og fortellinger gikk bussturen tilbake til «gamle-landet». Men på vegen måtte vi jo ha en stopp på Nordbysenteret. Om det var pengene fullt verd å handle «svensk» er jeg ikke helt sikker på, men de fleste brukte nok «svenskehandel-sjansen».

Ganske presis kl. 1900 var vi i Kongsberg igjen hvor bare blide fjes ga inntrykk av at turen hadde vært fin.

Se også mange bilder nedenfor.